026 30 200 55
Bovenaan in de zoekmachines? Onze slimme SEO-functies maken het mogelijk!
23 juni 2014
Veel likes op je pagina is belangrijk! Toch? Niet helemaal, want veel likes op je pagina en maar weinig of geen interactie met je fans, dat schiet niet op. Om je te helpen geef ik in dit artikel 7 tips om meer effectieve likes te krijgen en hoe je de fans kunt aanzetten tot interactie met jou op je zakelijke Facebookpagina.
Het klinkt zo verleidelijk: gewoon likes kopen! Het kost niet veel en het is net alsof je bedrijf al helemaal ingeburgerd is op Facebook. Ze nemen je immers pas serieus als je veel likes hebt. Onzin natuurlijk! Als je veel likes hebt en niemand reageert op je berichten, worden ze minder vaak getoond. Daarbij is het best gênant om duizend ‘fans’ te hebben en niemand drukt op die ‘vind-ik-leuk’-knop van je berichten. Je schiet er helemaal niets mee op.
Dat geldt voor je berichten. Ze worden standaard aan een klein percentage van je fans getoond. Hoe belangrijker en interessanter een bericht is, des te meer fans het bericht te zien krijgen! Hoe meer fans de interactie aangaan met jouw berichten, hoe belangrijker je bericht gevonden wordt door Facebook. Kies daarom voor een leuk en interessant bericht en plaats niets ‘om maar wat te plaatsen’.
Het doel van een like share en winactie is om meer publiek te bereiken. Maar er zijn een paar nadelen: ten eerste is de drempel om zo’n actie te delen erg hoog. Ten tweede is het helemaal geen leuke of interessante content om te delen en ten derde word je als bedrijf al snel als vervelend ervaren, want de meeste facebookers zijn die share en winacties helemaal beu.
De likes die je verkrijgt via like en winacties op je pagina zijn eigenlijk niet veel waard. Dit zijn mensen die erop uit zijn om gratis iets te winnen en hebben niet de intentie echt te interacteren met jouw bedrijf.
Je kunt ervoor kiezen om een like share en winactie te organiseren met een ander doel: iets leuks doen voor je fans! Vraag niet om het bericht te delen, maar zet erbij dat alleen fans mee mogen doen. Zorg ervoor dat je de actie richt op de huidige fans, om je imago te versterken bijvoorbeeld. Uiteindelijk wordt je bereik hierdoor ook groter, want als je fans het bericht liken, zorgt dit ervoor dat ook anderen ze te zien krijgen. De irritatiefactor vermijd je op deze manier en je fans zijn blij met wat je voor ze doet!
Het lijkt heel vervelend en dwingend, maar het werkt! Berichten waarin expliciet om een like gevraagd wordt krijgen gemiddeld 216% meer interactie (dan eenzelfde bericht zonder deze vraag.) Vragen staat vrij toch? Probeer het gewoon eens en kijk of dit voor jou effect heeft. Let wel op, doe dit niet bij elk bericht wat je plaatst.
Mensen zijn meer geneigd een vraag te beantwoorden, dan uit zichzelf een reactie te plaatsen. ‘Wat is jouw favoriet?’ En laat vervolgens een paar producten/voorbeelden zien waaruit ze kunnen kiezen. Op die manier leer je je fans kennen en weet je wat ze leuk vinden bijvoorbeeld.
In een discussie mengen je fans zich graag. Vooral als het gaat om een feitje uit hun interessegebied (jouw brache?). Gooi een stelling in de groep en vraag je fans of het waar of onwaar is. Gegarandeerd succes! Tip: maak het niet te bond, denk wel aan je imago.
Iets waar jij mee zit of over nadenkt, leg dat gerust voor aan je fans. Je laat ze merken dat je ze waardeert en vertrouwt op hun mening. Zelf heb je er natuurlijk ook wat aan, want wie kan jou beter helpen dan je eigen klanten?
"Het is prettig dat je op deze manier zelf kunt bepalen hoe je site eruit ziet, wat je er tussendoor aan wilt veranderen en of je misschien snel tijdelijk iets moet aanpassen." CopieCopy
veelzijdig ontwerp, goedkoop ontwerp, bouwbedrijf website, goedkope website, groen website ontwerp, website voor zzp-ers, dieren website ontwerp, hoveniers ontwerp, gratis website ontwerp, technisch ontwerp, kleurig design, lichte styling website, gratis website, newspaper ontwerp, website voor starters, blauw website ontwerp, website ontwerpen bekijken, reis website, website met cms, rood website ontwerp